יום שלישי, 13 בינואר 2015

עדכוני מפגש 11 - 13/1/2015


שלום להורים ולחברי הנבחרת,


אין כמו לפתוח מפגש מלא בפעילות בנייה במנת שוקולד, שהביא הפעם נועם. תודה לך, נועם!
המפגש הפעם היה בהרכב מלא, כולל יעל מ-FRC קציר, שהפכה כבר להיות בת-בית בפעילות, והילדים אוהבים אותה ומצפים להצטרפותה למפגשים.


מודל

תהליך התכן שלמדנו כולל את השלבים הבאים:
  1. שאל: מה אנו בונים? מהם החוקים?
  2. דמיין: העלאת רעיונות למודל בשיטת סיעור מוחות ובחירת הרעיון הטוב ביותר.
  3. תכנן: שרטוט תוכנית הדגם.
  4. בנה: לפי התוכנית.
  5. שפר: ביצוע ניסויים והרצות, סבבי שיפורים לפי השלבים הקודמים.

בחלקו הראשון של המפגש הוצגו הציגו הילדים את התוכניות ששרטטו לטובת הדגם. כל ילד הסביר על התכן שיצר, ומיפינו יחד לאיזה חלק מהמודל, עליו הוחלט במפגשים קודמים, התכן שייך, אילו מכונות פשוטות הוא מכיל אם יש כאלה, והאם הוא זקוק למנוע או לחיישנים.
יהונתן מציג את תכן המודל שלו

מיכל מציגה את תכן המודל שלה

אביב מציג את תכן המודל שלו
דיון בתכנים של המודלים שהוצגו

מיפוי תכונות המודלים

כיוון שכל התכנונים היו מוצלחים, ולאור הצלחת הקבוצה בסדנת הבנייה בשבוע שעבר, שמנו לעצמנו אתגר שלא לסנן אלא לבנות את כל 4 האלמנטים שהוצגו, במסגרת המודל!
בזאת סיימנו גם את שלב ה-"תכנן" בתהליך התכן, וללא שהיות עברנו לשלב ה-"בנה".


הילדים התחלקו לצוותי בנייה, והתחלנו לבנות יחד את שני האלמנטים הראשונים. במהלך הבנייה השתנו חלק מן הרעיונות לפי ההזדמנויות והאתגרים שהתעוררו - כמעט הכל ביוזמת הילדים.











צוותי הבנייה השתנו, התערבבו והתחלפו באופן חופשי במהלך העבודה, תוך הפגנת שיתוף פעולה ועבודת צוות.


בשונה מבנייה חופשית בלגו במהלך משחק, בה אין תמיד יעד ספציפי אליו רוצים להגיע, וכמו-כן בשונה מבנייה בלגו מתוך ערכות בנייה בעזרת הוראות בנייה - בשלב זה של הפעילות הקבוצה נדרשת להגדרת יעד, תכנון המודל ואז בנייתו ללא כל הוראות (אפילו לא לתתי-מכלולים). אתגרים רבים מתעוררים בסוג בנייה כזה, למשל:
במהלך הבנייה ראינו, שבגלל נושא המחקר והבנייה (למשל מודלים גבוהים של עצים), יש לשים דגש מיוחד על יציבות המודלים. המודלים צריכים לעמוד בפני טלטולים של בסיס הלגו מהפעילות לאחסון משבוע לשבוע, לאירועי שיתוף שיהיו בהמשך, לפסטיבל ועוד. פעם אחר פעם הזזנו וטלטלנו את האלמנטים במהלך ובתום בנייתם, בדקנו היכן הם כשלו והתפרקו, ומצאנו פתרונות לחיזוקם מתוך נסיון הקבוצה בבנייה במהלך העונה. בדרך חזרה מהמפגש הם שוב התפרקו, וננסה במפגש הבא להמשיך ולשפר את הבנייה.
התמודדות עם אתגרי חיזוק בבנייה

במפגש הבא ננסה להשלים את בניית שאר האלמנטים.


במפגש הבא אנו מתחילים בהכנת הפוסטר. נא לא לשכוח להביא קלמרים, בדגש על טושים, דבק ומספריים.




Showcase
בימים האחרונים קיבלנו מקבוצת Marshmallow Master Crafters מצפון קליפורניה, ארה"ב, את המדבקה התשיעית שלנו! הם נתנו לנו את מדבקת "פיקאסו" לאחר שראו את המיני-פוסטר שלנו, כפי שהילדים הציגו בכיתה. להשלמת כל המדבקות האפשריות נותרה לנו רק מדבקת ה-"מכונה מופלאה". נקווה שאחת מהקבוצות בעולם תעניק לנו אותה לאחר שנשלים את בניית המודל שלנו.
אפשר עדיין להעביר אלי בקשות לחלוקת מדבקות לקבוצות Jr.FLL אחרות בעולם, כפי שהובסר בבלוג של סיכום סדנת הבנייה. אפשר להיעזר במפת המדבקות בעברית, שהכנתי ופרסמתי בבלוג של מפגש 6.


הודעות

לקראת עונת התחרויות יהיו מספר מפגשים מיוחדים. אנא שריינו כבר עתה את התאריכים. בנוסף נדרשים מתנדבים לחלק מן הפעילויות - זה הזמן לקחת חלק בפעילות!
פירוט על הפעילויות אפשר למצוא
בעדכון מפגש 10 או דרכי.


    • ביקור בקבוצת FLL וקבוצת FRC - יתקיים כנראה ביום חמישי הבא, ה-22/1, בשעות אחה"צ. עדכון סופי יועבר בתחילת השבוע, וכל זאת בתנאי שיהיה הורה מלווה אחד נוסף אליי. המועד כבר קרוב!
    • מפגש משולב הורים-ילדים - אחת מהפעילויות לקראת הפסטיבל תהיה עם הורים, כחלק מאימון הקבוצה לקראת ההצגה בפסטיבל. ייקבע בהמשך.
    • שינוי מועד פעילות חד-פעמי - ביום שני, ה-2/2/2015, במקום ביום שלישי, ה-3/2/2015. מי שטרם הספיק, אבקש לאשר כבר עתה במייל חוזר שהילדים אכן יגיעו לפעילות ב-2/2/2015 (דורש גם ממני היערכות נוספת).
    • ביקור בתחרות FLL - המועד כבר קרוב! נדרשים שני הורים מתנדבים שיקחו את הקבוצה לביקור בן כשעתיים בתחרות מייד לאחר סיום ביה"ס, באחד משני התאריכים הבאים: יום א', 1/2/2015 תחרות איזורית רחובות, או יום ה', 5/2/2015, תחרות איזורית נס ציונה.
    • ביקור בתחרות הרובוטיקה הארצית - נדרשים שני הורים מתנדבים שיקחו את הקבוצה לביקור בן כשעתיים בתחרות מייד לאחר סיום ביה"ס, באחד משני התאריכים הבאים: יום ד', 11/3/2015 (מקצי מוקדמות) או יום ה', 12/3/2015 (מקצי מוקדמות ומקצי הגמר).




    עד כאן להפעם,

    אופיר גלזר

    מאמן הנבחרת

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה